O67 | iCollege | KIT FIS VŠE Praha | iinfo

středa 18. července 2012

iHNed dělá datovou žurnalistiku zatím málo, ale dobře

Datová žurnalistika u nás začíná být častější - a to je dobře.
Následující zjednodušená tabulka obsahuje ve 289 řádcích všechny ČEZem přiznané dodavatele zmíněných 96 zakázek. Kliknutím na název kterékoli zakázky se dostanete na její podrobný popis na serveru Všechnyzakázky.cz. Z něj potom i na oficiální, byť daleko méně přehledný Věstník veřejných zakázek.

Kliknutím na název libovolného dodavatele otevřete jeho záznam v obchodním rejstříku nebo v rejstříku živnostenského podnikání. Adresa potom odkazuje na mapu. Pomocí funkce Streetview se můžete přesvědčit, zda při pohledu zvenčí odpovídá velikost sídla každé firmy významu té které zakázky.
Datablog iHNed: Oranžové zakázky snů - podívejte se, komu a na co poslal ČEZ 5,54 miliardy

Startupová scéna a stát: je třeba vzít se navzájem na vědomí

Pavel Doležal (podnikatel, investor, zakladatel Ataxa) dnes publikoval text sdělující samozřejmost, která nicméně v českém technologicko-podnikatelském prostředí působí radikálně: je třeba brát v úvahu stát, rozumět mu, komunikovat s ním. Lobovat.
Budu asi hodně nepopulární, ale do jisté míry si za to můžeme sami. Státní správa či samospráva v podstatě umí fungovat pouze reaktivním přístupem. Umí reagovat jen na velké a soustavné tlaky. Naprosto krásně to bylo vidět u ACTA či u neschopnosti filmového průmyslu lobovat jako celek.
Nicméně MY, hrdí startupisté Silicon Valley střihu, jsme tak dlouho stáli mimo jakoukoli komunikaci s politiky a správou, byli a jsme povýšeni nad ty prosťáčky, co chodí každý den leštit kliky, že jsme teď zcela ohromeni a nepřipraveni, když od nich přišla nějaká iniciativa, a nevíme, co si o ní myslet.
Článek je reakcí na seed fond, který spravuje MPO a očividně si s ním neví zatím rady. Jde o 600 mega, určitě by se daly využít účelně a zatím je dost pravděpodobné, že se to nestane. Doležal má pravdu: přesně v tuto chvíli by se měla startupová scéna - tedy, její dospělí členové, jako je právě Pavel Doležal sám - ozvat, nabídnout spolupráci, nastudovat pravidla hry, něco vymyslet.

Mimochodem: ještě dřív než se státem by mohl „internetový průmysl“ (to je název, kterému na MPO budou rozumět) začít komunikovat se svým starším bratříčkem, tj. průmyslem informačních a telekomunikačních technologií. Ten má svou lobbistickou organizaci jménem ICT Unie. Hranice je už prolomena, od 1. 7. je členem této organizace Seznam.cz. Neříkám, že mají všechny internetové firmy udělat totéž, ale společných zájmů je spousta, stálo by za trochu práce prozkoumat je.

Pavel Doležal (na TyInternety): Proč si český stát a startupy nerozumí

O spropitném

Čeští foodies se zlobí na autora tohoto názoru:
Czechs don’t tip! Well, they do, but in a different way. The practice here (note: please, bear in mind that we’re talking about pubs) is to round up the tab, usually to the nearest 10. For example, if you’ve had lunch or beers for 123CZK, pay 130 and everyone’s happy."
Myslím, že kritici přehlédli ono „we’re talking about pubs“, zatímco autor, podepisující se Pivní filozof, to zase poněkud přepískl s „everyone's happy“. Praxi toho, jak se platí ve „čtyřkách“ (zajímavé, pořád jim tak říkáme), ale popsal celkem přesně. (Pokud tam nezabloudí nějaký foodie.) Nicméně, typická útrata za těch pár piv bývá taková, že mezi zaokrouhlením na desítky nahoru a politicky korektními deseti procenty není zas takový rozdíl, pokud tedy neplatíte zrovna 89 korun. — Je jasné, že pracovníci v pohostinství nepatří mezi everyone who's happy, když někdo na webu ve světovém jazyce halasně nabádá, že v Česku stačí dát bůra.

Pivní filosof, The Prague Post: A tipping rant
Pivní filosof, The Prague Post: Pivní Manners